Miró Joan, 1893-1983, španělský malíř, grafik a sochař, činný ve Francii a USA. Jeden z předních představitelů surrealismu; prošel expresionismem, kubismem a fauvismem, od 1924 se u něj prosazoval fantastický, snový svět s poetickými metaforami; odmítal čistou abstrakci bez vztahu k realitě.
Použitá literatura:
Encyklopedický slovník, Odeon, Praha, 1993
Miró Joan: Ženy a pták v měsíčním svitu, 1949, 81 x 65 cm (Londýn, Tate Gallery).
Barevné vize španělského abstraktivisty vyzařují jakousi zdánlivou naivitu.
Podobně jako Paul Klee spojuje barevné skvrny s lineárními útvary,
připomínající dětské kresby.
Surrealismus, avantgardní směr v literatuře, výtvarném umění, divadle a filmu, konstitující se po 1. světové válce ve Francii, kde doznal největšího rozmachu ve 20. a 30. letech; měl vliv na analogické tendence v jiných evropských zemích, v době 2. světové války se staly centrem tohoto hnutí USA. Ve výtvarném umění byl tzv. vnější model nahrazen vnitřním, malba opticky vyjadřuje básnické představy, pramenící v hlubinách psychického života (nevědomí, podvědomí, sen); představy se uskutečňují automatismem. Zužitkovává metodu koláže, fotomontáže, dekalku i klasické malby, doprovázené pečlivým provedením. Hlavní představitelé: J. Miró, S. Dalí, H. Arp, Y. Tanguy, A. Giacometti, M. Ray. V českém výtvarném umění se překrývá s imaginárním uměním; představitelé: J. Šíma, J. Štýrský, Toyen, Skupina Ra, Surrealistická skupina (založena 1934, hlavní mluvčí K. Teige a V. Nezval, 1938 rozpuštěna). Podobně jako jiné avantgardní směry nechtěl být surrealismus jen uměleckým, ale i životním programem.
Použitá literatura:
Encyklopedický slovník, Odeon, Praha, 1993
Návrat na začátek stránky
©, Marek Šimoňák
Dnes je ,
je přesně:
a svátek má:
Historický kalendář
|
Virtuální galerie
|
Architektura
|
Slavné a významné dny v historii
|
Historie olympiád
|
Slavné okamžiky v dějinách sportu
|