Hlavní strana
Vstupte!


Vstupte!

Dominik Hašek
fandí tomuto webu
Vstupte!


Vstupte!
Školní výukový dokument
o koncentračním táboře
Auschwitz-Birkenau
a o holocaustu

Vstupte!
Vzdělávací portál
pro učitele, studenty a žáky


Vstupte!
Otevíráme podstatné

Minutae Carolinae
Minutae Carolinae
Český rozhlas
Projekt: Minutové hry

Muzeum kol Boskovštejn

Muzeum kol
Boskovštejn




e-mail:
mar.simonak@gmail.com


Vstupte!
70. výročí konce
2. světové války

Vstupte!

2. světová válka

Vstupte!
Bitva o Rozhlas

Vstupte!

Speciální web k 70. výročí osvobození Ostravy

Vstupte!
100. výročí vypuknutí
1. světové války

Vstupte!
Před 100 lety
Život za 1. světové


Vstupte!
Válka, která změnila svět
1914 - 1918

Vstupte!
První republika
- dobový tisk

Virtuální galerie

Dürer Albrecht, 1471-1528, německý malíř a grafik. Portrétista a kreslíř, autor teoretických knih o perspektivě a proporcích. Ve svém díle spojil německou gotickou tradici s podněty italského renesančního umění, středověkou zálibu v rozmanitosti s renesanční touhou po uměleckém řádu.

Použitá literatura:
Encyklopedický slovník, Odeon, Praha, 1993

Dürer Albrecht: Vlastní podobizna, 1498, 52 x 41 cm (Madrid, Prado)

Dürer Albrecht: Vlastní podobizna, 1498, 52 x 41 cm (Madrid, Prado).
Na tomto obraze – namalovaném dva roky před slavným mnichovským
autoportrétem – se Dürer představuje v oděvu prozrazujícím náročnost:
světlý kabátec se sametovými pruhy, s ním harmonizující čapka a pláštík
na rovněž proužkované šňůře, k tomu tehdy značně drahé rukavice,
které si patrně přivezl z Benátek.
Na rozdíl od autoportrétu z mladých let má šestadvacetiletý malíř pečlivě upravené vlasy.
Jeho oči se dívají vážně a pozorně.
Okenní rám ohraničuje půvabnou přírodní studii.

Renesance (francouzsky renaissance, it. rinascimento), obnovení, obrození, nový rozkvět. Epocha evropského kulturního a duchovního rozvoje (14. a 16. století) souběžného s náboženskou reformací a navazujícího na antiku, zejména platónské dědictví. Zdůrazňuje světský charakter, racionalismus, individualismus, panteistické tendence a humanismus. Typickými prvky renesančního uměleckého projevu byly harmonie, vyváženost a úsilí o všestrannou dokonalost. Studium antiky v malířství a sochařství bylo doplněno zesíleným zájmem o realitu (anatomie, perspektivní konstrukce, reálná příroda, městský a intimní interiér). Nauka o proporcích dospěla k souboru zákonů ovládajících umělecké dílo. Z Itálie (Leonardo da Vinci, Tizian, Rafael, Michelangelo), kde se renesance před polovinou 16. století obrátila v manýrismus, se rozšířila dále do Evropy – do Německa (A. Dürer, L. Cranach) a Nizozemí (J. van Eyck, R. van der Weyden).

Použitá literatura:
Encyklopedický slovník, Odeon, Praha, 1993

Návrat na začátek stránky

©, Marek Šimoňák

Hlavní strana Kontakt O autorovi Zpět! Vpřed! Znovu načíst! O stránkách! Fotogalerie YouTube

Dnes je ,
je přesně:
a svátek má:


Historický kalendář
Více zde.
3. prosince 1967 provedl jihoafrický chirurg Christiaan Barnard v Kapském Městě první úspěšnou transplantaci lidského srdce

Virtuální galerie
Více zde.
El Greco: Kristus v domě Šimonově, kolem 1608

Architektura
Více zde.
Romantická architektura - Zámek Konopiště

Slavné a významné dny v historii
Více zde.
22. červen 1941 - Den, kdy Hitler napadl Sovětský svaz

Historie olympiád
Více zde.
Paříž 1900

Slavné okamžiky v dějinách sportu
Více zde.
Atletika, 1908 - Srdceryvný maraton


Průvodce Tour de France 2017
Vše o nejslavnějším cyklistickém závodu světa

Peklo Moravy
Cyklistický extrém
"Peklo Moravy"

Vstupte!
Pamětní deska
vojenského stíhacího pilota
Mjr. Jaroslava Nováka


Vstupte!
Témata - Český rozhlas

Vstupte!
Na návštěvě u Karla Čapka

Vstupte!
Frýdek-Místek na dobových
fotografiích a pohlednicích


Vstupte!
Mapy

Vstupte!
Zajímavé odkazy

Vstupte!