Klinger Max, 1857-1920, německý malíř, sochař a grafik. Ve svých rytinách (Amor a Psýché, Život, Láska) a obrazech (Ukřižování, Kristus na Olympu, Césarova smrt) užíval výrazové prostředky od klasicismu přes romantismus až k secesi. Jako sochař (autoportréty, pomník Beethovena) realizoval antikizující plastiku (mramor, alabastr, bronz, slonovina).
Zdroj:
Internet - více zde
Klinger Max: Kristus na Olympu (detail), 1897, 550 x 990 cm
(Lipsko, Museum der bildenden Künste).
Významné Klingerovo dílo, vyzařující monstrózní patos, působilo svého času na publikum
přímo magicky. Kristus, od něhož se odvrací Apollón, zvěstuje Diovi konec jeho vlády.
Symbolismus, umělecký směr přelomu 19. a 20. století; jako vnitřně diferencované umělecké hnutí se konstituoval v 80. letech 19. století ve Francii. Vznikl jako reakce na naturalismus a parnasismus, usiloval o umění schopné dobývat oblasti nedostupné racionálnímu poznání, vyjádřit to, co je nevyjádřitelné. Prostředkem k tomuto cíli byl symbol, pojatý jako prostředník, mezi světem jevovým a světem duše, který se dotýká tajemství skrytých v nitru jevů a věcí, nepojmenovává je však, nýbrž naznačuje, sugeruje, vybavuje. Ve výtvarném umění splývá symbolismus do jisté míry v secesi s impresionismem a dekorativismem (G. Moreau, O. Redon, J. Ensor, A. Böcklin, G. Klimt), využívá mýtů, pohádek, poezie. Český symbolismus zejména v okruhu časopisu Moderní revue (A. Procházka, K. Hlaváček); hlavní představitelé výtvarného umění F. Bílek, J. Preisler, V. Preisssig, S. Sucharda, L. Šaloun, Q. Kocian, druhá generace J. Zrzavý, J. Váchal.
Použitá literatura:
Encyklopedický slovník, Odeon, Praha, 1993
Návrat na začátek stránky
©, Marek Šimoňák
Dnes je ,
je přesně:
a svátek má:
Historický kalendář
|
Virtuální galerie
|
Architektura
|
Slavné a významné dny v historii
|
Historie olympiád
|
Slavné okamžiky v dějinách sportu
|