Fabritius Carel, 1622-1654, holandský malíř, Rembrandtův žák. Na světelnost, iluzionismus a světelnou barevnost Fabritiových obrazů a nástěnných maleb navázal zejména Vermeer. Z díla: Výklad obchodníka s hudebními nástroji, Stehlík, Vlastní podobizna.
Zdroj:
Internet - více zde
Fabritius Carel: Stehlík, 1654, 33 x 23 cm (Haag, Mauritshuis).
Tento námět, v holandském barokním malířství jedinečný, lze odvodit nejspíše z typu lesního zátiší. Subtilními uměleckými prostředky – výrazným stínem a asymetrickou kompozicí – se tu zdařil obraz překvapující životní pravdivostí.
Baroko, vůdčí sloh evropského umění 17. a 18. století. Základním znakem je pohyb forem pod tlakem pomyslných sil, patetický výraz vzrušení, překypující bohatost a velkolepost výzdoby. V malířství se baroko zaměřilo na dramatické výrazy napětí a duševních stavů. V baroku se spojily všechny prostředky umění v jediné monumentální dílo (Gesamtkunstwerk) s cílem dosáhnout nejpůsobivějšího účinku.
Použitá literatura:
Encyklopedický slovník, Odeon, Praha, 1993
Návrat na začátek stránky
©, Marek Šimoňák
Dnes je ,
je přesně:
a svátek má:
Historický kalendář
|
Virtuální galerie
|
Architektura
|
Slavné a významné dny v historii
|
Historie olympiád
|
Slavné okamžiky v dějinách sportu
|