Hlavní strana
Vstupte!


Vstupte!

Dominik Hašek
fandí tomuto webu
Vstupte!


Vstupte!
Školní výukový dokument
o koncentračním táboře
Auschwitz-Birkenau
a o holocaustu

Vstupte!
Vzdělávací portál
pro učitele, studenty a žáky


Vstupte!
Otevíráme podstatné

Minutae Carolinae
Minutae Carolinae
Český rozhlas
Projekt: Minutové hry

Muzeum kol Boskovštejn

Muzeum kol
Boskovštejn




e-mail:
mar.simonak@gmail.com


Vstupte!
70. výročí konce
2. světové války

Vstupte!

2. světová válka

Vstupte!
Bitva o Rozhlas

Vstupte!

Speciální web k 70. výročí osvobození Ostravy

Vstupte!
100. výročí vypuknutí
1. světové války

Vstupte!
Před 100 lety
Život za 1. světové


Vstupte!
Válka, která změnila svět
1914 - 1918

Vstupte!
První republika
- dobový tisk

Virtuální galerie

Murillo Bartolomé Estéban, 1618-1682, španělský malíř. Autor realisticky viděných žánrových výjevů (Pojídači melounů, Dívky prodávající ovoce) a mysticky vzrušených náboženských obrazů (Smrt svaté Kláry). Jeho dílo je příznačné pro duchovní atmosféru španělského baroka.

Použitá literatura:
Encyklopedický slovník, Odeon, Praha, 1993

Murillo Bartolomé Estéban: Dvě ženy u okna, kolem 1670, 127 x 106 cm

Murillo Bartolomé Estéban: Dvě ženy u okna, kolem 1670, 127 x 106 cm.
Dvě ženy u okna – to je nádherný obraz; decentní, smetanově krásný, skvěle přibližující obě postavy. Nalevo stojí dueňa – starší žena, jež působí v rodině jako guvernantka a gardedáma. Zřejmě se směje, jenomže její smích nevidíme: tušíme jen, že tváře jí zakulatilo veselí.
Očima pomrkává na znamení toho, že příčinu dívčina úsměvu hodnotí sama jen zatrpklým pousmáním. Je totiž o hodně starší a vidí věci mnohem víc pod povrch než děvčátko.
A Murillo vyšel na plátně tomuto poznání vstříc. Obě ženy rámuje na obraze jak výrazná
vertikála okenice, tak neméně podstatná horizontála okenního parapetu.
Dívka, nacházející se v samém srdci obrazu, očekává budoucnost se zamyšlenou ironií:
jenže Murillo a také starší žena jako by věděli, že její cesta životem je tvrdě vymezena.

Baroko, vůdčí sloh evropského umění 17. a 18. století. Základním znakem je pohyb forem pod tlakem pomyslných sil, patetický výraz vzrušení, překypující bohatost a velkolepost výzdoby. V malířství se baroko zaměřilo na dramatické výrazy napětí a duševních stavů. V baroku se spojily všechny prostředky umění v jediné monumentální dílo (Gesamtkunstwerk) s cílem dosáhnout nejpůsobivějšího účinku.

Použitá literatura:
Encyklopedický slovník, Odeon, Praha, 1993

Návrat na začátek stránky

©, Marek Šimoňák

Hlavní strana Kontakt O autorovi Zpět! Vpřed! Znovu načíst! O stránkách! Fotogalerie YouTube

Dnes je ,
je přesně:
a svátek má:


Historický kalendář
Více zde.
3. prosince 1967 provedl jihoafrický chirurg Christiaan Barnard v Kapském Městě první úspěšnou transplantaci lidského srdce

Virtuální galerie
Více zde.
El Greco: Kristus v domě Šimonově, kolem 1608

Architektura
Více zde.
Romantická architektura - Zámek Konopiště

Slavné a významné dny v historii
Více zde.
22. červen 1941 - Den, kdy Hitler napadl Sovětský svaz

Historie olympiád
Více zde.
Paříž 1900

Slavné okamžiky v dějinách sportu
Více zde.
Atletika, 1908 - Srdceryvný maraton


Průvodce Tour de France 2017
Vše o nejslavnějším cyklistickém závodu světa

Peklo Moravy
Cyklistický extrém
"Peklo Moravy"

Vstupte!
Pamětní deska
vojenského stíhacího pilota
Mjr. Jaroslava Nováka


Vstupte!
Témata - Český rozhlas

Vstupte!
Na návštěvě u Karla Čapka

Vstupte!
Frýdek-Místek na dobových
fotografiích a pohlednicích


Vstupte!
Mapy

Vstupte!
Zajímavé odkazy

Vstupte!