Hlavní strana

Auschwitz-Birkenau
a o holocaustu

Vzdělávací portál
pro učitele, studenty a žáky

Otevíráme podstatné

- dobový tisk

Dějepisná exkurze do FABRYKI "EMALIA" OSKARA SCHINDLERA, ul. Lipowa 4 v Krakově

FABRYKA "EMALIA" OSKARA SCHINDLERA

Výlet do Krakova (čtvrtek 17. listopad 2011)
Je čtvrtek 17. listopadu a je státní svátek, takže máme volno. Někteří z nás se i přesto rozhodli nezůstat doma a strávit pěkný den na výletě s panem ředitelem.
V 7:00 hodin ráno byl odjezd od školy do historického města Krakova. Sešli jsme se v hojném počtu, byli jsme celkem 4 i s panem ředitelem, takže ideální počet cestujících na 1 auto. Jakmile jsme byli všichni, vyrazili jsme na 180 km dlouhou cestu. Když jsme přejeli česko-polské hranice, první zastávka byla benzinka, aby si Štěpán mohl protáhnout nohy, protože, jak sám říkal, žádné auto pro něj není dost velké - Štěpán měří asi 2 metry. Nabrali jsme naftu, nasnídali se a pokračovali v cestě. Pan ředitel měl připravené materiály o Krakově a ty jsme si v autě prostudovali.
Kolem půl desáté jsme dojeli na místo, zaparkovali jsme auto a vyrazili pěšky přes Krakov do továrny Oskara Schindlera. Cesta byla dlouhá zhruba 3 km. Dorazili jsme do muzea, vstupné bylo 15 zlotých, ale "ukecali" jsme to na rodinné vstupné a nadšeně se vydali na prohlídku. Muzeum bylo opravdu luxusní, všude byly dobové fotografie, obrazy, zbraně, dokonce i místnosti byly vybaveny původním nábytkem. V jedné místnosti byla vlaková čekárna, v další byla tramvaj, vězení, kadeřnictví apod. V každé místnosti, podle toho, co se v ní odehrávalo, hrála např. dobová hudba nebo byl slyšet rozhovor lidí či nářek vězňů. Muzeum bylo opravdu promyšlené do nejmenších detailů, bylo zde několik stanovišť s kartičkami, na které jsme si mohli vytisknout dobové razítko a přečíst si, co se ten den událo. Všude také byly dotykové obrazovky, na kterých jsme mohli vidět animace zachycující napadení Polska, vyprávění přeživších aj.
V muzeu bylo dokonce malé kino, ve kterém jsme zhlédli dokument o tom, jak to za 2. světové války vypadalo v Továrně Oskara Schindlera a vyslechli si výpovědi těch, kteří zde pracovali. Muzeum nám poskytlo opravdu skvělý zážitek. Prošli jsme ho zhruba za tři hodiny, ale určitě je třeba se tam ještě minimálně jednou podívat.
Z muzea jsme šli opět pěšky přes město a hledali nějaké místo, kde bychom si mohli sednout, něco sníst a nabrat síly. Ovšem na to, že má Krakov asi osm set tisíc obyvatel a je to obrovské město, nenašli jsme podnik, který by se nám líbil, a tak jsme si vystačili se svačinami a pokračovali na Královský hrad Wawel, kde jsme mohli vidět sochu papeže Jana Pavla II. nebo hrobku, ve které je pohřben Józef Piłsudski, zakladatel polské armády 20. století a obnovitel svobodného Polska.
Udělali jsme pár fotek, prohlídli si hrad zvenčí a vydali se do centra, na Krakovský rynek.
Krakovský rynek je obrovské náměstí, největší ve střední Evropě. Na rynku jsme si konečně odpočinuli a dali si něco k snědku. Kolem půl páté jsme vyrazili na cestu k autu. Začalo se rychle stmívat, a když jsme přišli k autu, byla už téměř tma. Než jsme se dostali z Krakova na dálnici, byla už tma jak v pytli a my unavení po celodenním výletě v autě usínali. Před půl osmou večerní jsme dorazili ke škole ve zdraví a s pocitem, že jsme poznali krásné město a přivezli si hromadu skvělých zážitků. Historie Krakova je velice zajímavá a určitě všem doporučuji se tam zajet podívat.

Nikola Berčíková, studentka 3. A

Výstava Krakov v době nacistické okupace 1939–1945.
Právě zde fungovala továrna na smaltované nádobí, kterou Oskar Schindler v roce 1939 arizoval.
Za jejími zdmi se dnes nachází unikátní expozice Krakov v době nacistické okupace 1939–1945.
Do světa vzdáleného sedm desítek let vstoupí návštěvník přes poetiku zaniklých míst,
jako je fotografické studio či holičská oficína, aby se postupně pomocí artefaktů, dobových fotografií, camery obscury, propagandistických materiálů, výpovědí pamětníků i dobových rekvizit stal svědkem obsazení Polska, protižidovských opatření, bezpráví a teroru, zazdění obyvatel ghetta,
otroctví v pracovním táboře.
Civilně působí Schindlerova pracovna,
velmi emotivní je ztvárnění stěny se jmény lidí, které zachránil.

Cesta do Krakova (čtvrtek 17. listopad 2011)
Naše škola uskutečnila ve čtvrtek 17. listopadu, v den státního svátku, dějepisnou exkurzi do muzea Oskara Schindlera. I přes, na první pohled, nevelký zájem studentstva, se náš pan ředitel rozhodl výlet zorganizovat. Ve výsledku jsme tedy i s panem ředitelem jeli čtyři: pan ředitel, studentka našeho gymnázia Nikol Berčíková spolu se svým přítelem Michalem a někde jsem tam byl i já. Výlet začal již v ranních hodinách, když jsme se všichni u naší školy uskladnili do auta a vyrazili směrem na Frýdek-Místek a posléze k polským hranicím. Pan ředitel, coby schopný řidič a častý návštěvník Polska, neměl s tamní dopravou žádný problém a v autě se rozběhla i vcelku plodná konverzace. Po cestě nás pan ředitel ještě poučil o historii města Krakov a v dopoledních hodinách jsme dorazili v pořádku do jeho centra. Zaparkovali jsme auto a pokračovali dál pěšky směrem k bývalé Továrně Oskara Schindlera, kde proběhla hlavní fáze naší exkurze. Když jsme dorazili, už na první pohled jsme si mohli všimnout drobných detailů, které symbolizovaly historii tohoto místa – například smaltovaných kartiček s čísly háčků od kabátů. Pokračovali jsme tedy dál přímo do expozice. Hned v horním patře na nás dýchl duch válečných let v podobě nesčetného množství exponátů a fotografií doprovázených dobovou hudbou a občas i dialogy. Vše bylo neskutečně reálně zpracované a chvilkami měl člověk pocit, jako by v té době skutečně byl. Nejvíce mě zaujal kinosál, kde se neustále promítal dokument o továrně, část repliky dobové tramvaje nebo místnost se jmény všech zachráněných židovských obyvatel, která se nacházela na konci muzea. Jednoduše – bylo toho moc. Za jeden den se to nedalo stihnout. Zvláště s absencí znalosti polštiny nebo dokonalé angličtiny. Po prohlídce muzea, to bylo asi kolem druhé hodiny odpoledne, jsme se vydali na tamní Královský hrad Wawel. Zde nám pan ředitel poreferoval o některých prvcích hradu. Taktéž jsme navštívili kryptu, kde je po loňské letecké tragédii pohřben bývalý polský prezident Kaczyński se svou ženou a obnovitel svobodného Polska Józef Piłsudski. Zastavili jsme se u sochy papeže Jana Pavla II., či obdivovali překrásný výhled na město, kterým protéká řeka Wisla. Po této návštěvě jsme pokračovali opět pěšky směrem do živějšího centra města. Zde jsme si prohlédli místní náměstí a okolní budovy, a protože nám již nezbývalo moc času, stihli jsme už jen posvačit. Sytí jsme se vydali zpět pro auto do garáží a vyjeli ve směru na Ostravu. Bohužel při výjezdu jsme ve městě stáli skoro půl hodiny na místě díky nešikovně řešené místní křižovatce. Zbytek cesty proběhl v klidu, jen pan ředitel se několikrát rozčiloval nad způsobem jízdy polských tiráků.

Štěpán Pravda, student 1. A

Fotogalerie
Dějepisná exkurze
do Továrny Oskara Schindlera
v Krakově
- fotogalerie

"Lipowa 4"

"Lipowa 4".
Život a práce v Továrně Oskara Schindlera (anglicky, polsky, 33 minut).
DVD je k dispozici v elektronické knihovně společenskovědního webu.

Trailer k dokumentu "Lipowa 4".

Pozvánka
na dějepisnou exkurzi do FABRYKI "EMALIA" OSKARA SCHINDLERA, ul. Lipowa 4 v Krakově

Ve čtvrtek 20. a v pátek 21. října 2011 jsem se účastnil vzdělávací exkurze pro učitele dějepisu v Moravskoslezském kraji do Osvětimi a Krakova v Polsku (Historie na vlastní oči - po stopách židovské kultury a utrpení), kterou pořádalo Občanské sdružení PANT, spravující portál o moderních dějinách.
Ve čtvrtek, po prohlídce koncentračního tábora v Osvětimi jsem účastníkům této exkurze představil náš školní výukový dokument o koncentračním táboře Auschwitz-Birkenau, jehož autorem je student Ondřej Grošaft ze třídy 4. A. Tento snímek se u vyučujících dějepisu setkal s velmi příznivým ohlasem. V rámci této exkurze jsme v pátek 21. října navštívili v Krakově Továrnu Oskara Schindlera, kde je stála expozice KRAKÓW – CZAS OKUPACJI 1939-1945.
Musím zde napsat, že tak zajímavou a emočně laděnou expozici, jsem ještě neviděl. Proto se domnívám, že by toto muzeum rádi navštívili i studenti a kolegové našeho gymnázia, kteří se zajímají o historii.

FABRYKA "EMALIA" OSKARA SCHINDLERA

Organizace exkurze do FABRYKI "EMALIA" OSKARA SCHINDLERA, ul. Lipowa 4 v Krakově:
Termín:
17. listopad 2011 (čtvrtek, v České republice je tento den státní svátek).
Účast: Studenti a vyučující našeho gymnázia, kteří se zajímají o historii.

Program:
- Prohlídka krakovské Továrny Oskara Schindlera se stálou výstavou "Krakov 1939-1945".
- Společná procházka historickým centrem Krakova a individuální volno.

Odjezd:
07:00 hodin ráno od školy.

Návrat: do 20:00 hodin ke škole.

Doprava: Podle počtu zájemců bude doprava zajištěna buď osobními auty, nebo autobusem. Podle typu dopravního prostředku bude také stanovena cena za dopravu.

Cena:
- vstup do muzea 13,- Zl (podle kurzu zlotého cca 75,- Kč)
- cestovní pojištění na 1 den (asi 12 – 20,- Kč)
- kapesné individuální

Přihlášky k exkurzi zasílejte do mého e-mailu (marek.simonak@educanet.cz) do neděle 6. listopadu 2011.

Webové stránky muzea

Webové stránky muzea.

Před výjezdem na exkurzi doporučuji zhlédnout film "Schindlerův seznam" a školní výukový dokument o koncentračním táboře Auschwitz-Birkenau.

Schindlerův Seznam

Schindlerův Seznam.

Film Stevena Spielberga "Schindlerův Seznam" je stěžejní dílo světové kinematografie a jako takové se stalo jedním z nejoslavovanějších snímků všech dob.
Vítěz sedmi Oscarů, včetně ocenění za Nejlepší film roku a Nejlepší režie. Film získal hned sedm cen Britské filmové akademie. Za nejlepší snímek roku jej označili takové instituce jako Svaz New Yorských filmových kritiků, Národní asociace filmových kritiků, Svaz producentů, Svaz Los Angelských filmových kritiků, Svazy filmových kritiků v Chicagu, Dallasu a Bostonu, Cena Christophera, Zlatý globus od Asociace mezinárodních novinářů. Steven Spielberg dále získal cenu Svazu Amerických filmových režisérů.
Film vypráví nezapomenutelný příběh charismatického Oskara Schindlera, člena Nacistické strany, velkého svůdníka a muže nemilosrdně vydělávajícího na válečném utrpení, který dokázal v době Holocaustu zachránit 1100 židů. Je památníkem člověka, jenž tváří v tvář jedné z nejtemnějších kapitol lidstva našel odvahu se zlu postavit a zachránit ty, kterým už zdánlivě nebylo pomoci.

Hlavní část Spielbergova filmu vznikala v Krakově. Film Schindlerův seznam se natáčel v továrně na emailové výrobky, která je známá spíš jako Schindlerova továrna. Její objekt byl místem utrpení Židů, ovšem těch Židů, které se naštěstí podařilo zachránit díky takovým lidem, jako byl Oskar Schindler. Židům pomáhali také Poláci.
V Schindlerově továrně proběhla rozsáhlá rekonstrukce, město Krakov v ní zřídilo kulturní centrum připomínající dějiny krakovských Židů i natáčení slavného filmu. Kromě továrny se děj filmu odehrává i v domech a uličkách bývalého ghetta v krakovské Kazimierzi. Zdaleka ne všichni jeho obyvatelé měli takové štěstí, jako lidé ze Schindlerova seznamu.

Školní výukový dokument o koncentračním táboře Auschwitz-Birkenau

Školní výukový dokument
o koncentračním táboře Auschwitz-Birkenau.