Redon Odilon, 1840-1916, vlastním jménem Bertrand-Jean Redon, francouzský malíř a grafik. Představitel symbolismu; autor krajin, zátiší, figurálních kompozic a portrétů podaných v tajuplném koloritu (Zavřené oči, Kyklop). Ovlivnil P. Gauguina, skupinu Nabis a H. Matisse.
Použitá literatura:
Encyklopedický slovník, Odeon, Praha, 1993
Redon Odilon: Bárka, kolem 1900 (Hamburk, Kunsthalle).
"Co jsem vložil do svých děl, že v nich nacházíte tolik subtility?
Pootevřel jsem úzká dvířka k mystériu; zobrazoval jsem fikce.
Je na vás, abyste v této cestě pokračovali." (Odilon Redon, 1902).
Redonova díla je třeba hodnotit nejen z estetického, ale i ze spirituálního hlediska.
Symbolismus, umělecký směr přelomu 19. a 20. století; jako vnitřně diferencované umělecké hnutí se konstituoval v 80. letech 19. století ve Francii. Vznikl jako reakce na naturalismus a parnasismus, usiloval o umění schopné dobývat oblasti nedostupné racionálnímu poznání, vyjádřit to, co je nevyjádřitelné. Prostředkem k tomuto cíli byl symbol, pojatý jako prostředník, mezi světem jevovým a světem duše, který se dotýká tajemství skrytých v nitru jevů a věcí, nepojmenovává je však, nýbrž naznačuje, sugeruje, vybavuje. Ve výtvarném umění splývá symbolismus do jisté míry v secesi s impresionismem a dekorativismem (G. Moreau, O. Redon, J. Ensor, A. Böcklin, G. Klimt), využívá mýtů, pohádek, poezie. Český symbolismus zejména v okruhu časopisu Moderní revue (A. Procházka, K. Hlaváček); hlavní představitelé výtvarného umění F. Bílek, J. Preisler, V. Preisssig, S. Sucharda, L. Šaloun, Q. Kocian, druhá generace J. Zrzavý, J. Váchal.
Použitá literatura:
Encyklopedický slovník, Odeon, Praha, 1993
Návrat na začátek stránky
©, Marek Šimoňák
Dnes je ,
je přesně:
a svátek má:
Historický kalendář
|
Virtuální galerie
|
Architektura
|
Slavné a významné dny v historii
|
Historie olympiád
|
Slavné okamžiky v dějinách sportu
|