Degas Edgar, 1834-1917, francouzský malíř, grafik a sochař.
Rozšířil tematiku moderního malířství o nové oblasti života – sport, kavárny, balet, cirkus; usiloval o vyjádření pohybu a zachycení okamžiku (Tanečnice, Absint, Před startem).
Použitá literatura:
Encyklopedický slovník, Odeon, Praha, 1993
Degas Edgar: Dvě tanečnice, kolem 1900 (Wuppertal, Van-der-Heydt-Museum).
Impresionistický malíř Degas znovu oživil rokokovou techniku pastelu,
kterou klasicisté zavrhli.
Tato technika vyhovovala zejména impresionistickému
zájmu o vyjádření povrchu různých materiálů včetně lesku.
Impresionismus, umělecký směr poslední čtvrtiny 19. století usilující o zachycení okamžitých vjemů. Vznikl jako reakce na oficiální ateliérovou malbu. Cílem impresionistické tvorby je malba v plenéru zaznamenávající přírodu a světlem prostoupenou atmosféru v určitém časovém okamžiku. Pro malířskou techniku impresionismu je typické nanášení čistých barevných tónů, které se do polotónů mísí až na sítnici divákova oka, výrazné zjasnění palety, vyloučení černé barvy, detailů a kontur. Název vznikl 1874 podle obrazu Impression, soleil levant (Dojem, východ slunce) C. Moneta, k němuž se připojili další pařížští malíři (C. Pissaro, A. Sisley, A. Renoir, E. Degas, P. Cézanne). Neoimpresionismus (pointilismus) převáděl nanášení barev v bodech (francouzsky les points) na vědecké bázi; důležitý byl kontrast doplňkových barev; hlavními představiteli ve Francii byli G. Seurat a P. Signac; český neoimpresionismus byl spojen hlavně se secesí (L. Kuba, J. Preisler).
Použitá literatura:
Encyklopedický slovník, Odeon, Praha, 1993
Návrat na začátek stránky
©, Marek Šimoňák
Dnes je ,
je přesně:
a svátek má:
Historický kalendář
|
Virtuální galerie
|
Architektura
|
Slavné a významné dny v historii
|
Historie olympiád
|
Slavné okamžiky v dějinách sportu
|