Signac Paul, 1863-1935, francouzský malíř. S G. Seuratem spoluautor teorie neoimpresionismu. Autor krajin malovaných čistými barevnými tóny podle principů optimálního míšení barev v oku diváka (Seina u Samois).
Použitá literatura:
Encyklopedický slovník, Odeon, Praha, 1993
Signac Paul: Plachetnice v přístavu Saint Tropez, 1893, 65 x 47 cm
(Wuppertal, Van-der-Heydt-Museum). Po Seuratově smrti roku 1891 se zdálo,
že zároveň nastal také konec pointilismu. Avšak jak dokládá toto dílo,
Signac se stal přesvědčeným zastáncem této vědecko-analytické metody.
Impresionismus, umělecký směr poslední čtvrtiny 19. století usilující o zachycení okamžitých vjemů. Vznikl jako reakce na oficiální ateliérovou malbu. Cílem impresionistické tvorby je malba v plenéru zaznamenávající přírodu a světlem prostoupenou atmosféru v určitém časovém okamžiku. Pro malířskou techniku impresionismu je typické nanášení čistých barevných tónů, které se do polotónů mísí až na sítnici divákova oka, výrazné zjasnění palety, vyloučení černé barvy, detailů a kontur. Název vznikl 1874 podle obrazu Impression, soleil levant (Dojem, východ slunce) C. Moneta, k němuž se připojili další pařížští malíři (C. Pissaro, A. Sisley, A. Renoir, E. Degas, P. Cézanne). Neoimpresionismus (pointilismus) převáděl nanášení barev v bodech (francouzsky les points) na vědecké bázi; důležitý byl kontrast doplňkových barev; hlavními představiteli ve Francii byli G. Seurat a P. Signac; český neoimpresionismus byl spojen hlavně se secesí (L. Kuba, J. Preisler).
Použitá literatura:
Encyklopedický slovník, Odeon, Praha, 1993
Návrat na začátek stránky
©, Marek Šimoňák
Dnes je ,
je přesně:
a svátek má:
Historický kalendář
|
Virtuální galerie
|
Architektura
|
Slavné a významné dny v historii
|
Historie olympiád
|
Slavné okamžiky v dějinách sportu
|